Todo empreendedor precisa estar sempre muito bem informado, não só sobre o mercado em que está inserido, mas também sobre as melhores formas de agir nas mais diversas situações.

Nada melhor que conhecer caminhos já trilhados por quem já está na estrada há algum tempo. Por isso, confira uma lista com 10 livros que todo empreendedor deve ler, selecionada pelo Portal Exame:

As Regras da Inovação – o livro fala sobre como gerenciar, medir e lucrar com inovação. É repleto de dicas de como alcançar estes objetivos. Os autores são Tony Davila, Marc J. Epstein e Robert Shelton (Editora Bookman).

O Crescimento pela Inovação – Clayton Christensen, professor da Harvard Business School, uniu-se a Michael Raynor, diretor da Deloitte Research, para ensinar as pequenas empresas como crescer baseadas na inovação. (Editora Harvard Business Review Press)

Pense Melhor – o livro traz ferramentas para que os empresários aprendam a pensar inovações e solucionar problemas. (Editora Dvs)

Inovação Reversa: Descubra as Oportunidades Ocultas nos Mercados Emergentes – este título fala sobre oportunidades de inovação para mercados emergentes. Ele se encaixa bem na realidade dos empreendedores brasileiros, propondo soluções mais baratas e convenientes que poderiam inclusive ser exportadas para outros locais. Os autores são Vijay Govindarajan e Chris Trimble (Editora Campus)

DNA do Inovador: dominando as 5 habilidades dos inovadores e ruptura – dos mesmos autores de Crescimento pela Inovação, o livros foi escrito com base em entrevistas de empresários de negócios inovadores como Apple e Google. No livro, eles apresentam cinco habilidades em comum entre os entrevistados que são associar, questionar, observar, trabalhar em rede e experimentar. De Clayton M. Christensen, Jeff Dyer e Hal Gregersen (Editora HSM)

The Natural Step: a história de uma revolução silenciosa – O médico Karl-Henrik Robert usou sua experiência e conversas com vários pacientes para entender como criar um mundo sustentável. O livro acabou virando uma referência em planejamento estratégico. O desenvolvimento sustentável da economia é atrelado ao social e ao ecológico para construir um futuro de sucesso. (Editora Cultrix)

Crossing the Chasm – o livro tem foco em marketing, mas útil para quem tem uma start-up. O autor aborda aspectos do marketing para produtos relacionados a alta tecnologia. O abismo, a que se refere o título, é aquele que as empresas de tecnologia devem ultrapassar para chegar ao lucro – e o caminho é a inovação. De Geoffrey Moore (Editora Harper USA, em inglês)

A Organização do Conhecimento – este traz dicas de como organizar o conhecimento da empresa para estimular o surgimento de novas ideias e melhorar o ambiente de negócios. O autor é Chun Wei Choo (Editora Senac)

Brand From the Inside: eight essentials to emotionally connect your employees to your business – o livro fala sobre como as empresas devem atuar para fortalecerem suas marcas.Os autores são Mark Schumann e Libby Sartain (Editora John Wiley Professionals, em inglês)

Creative Leadership: skills that drive change – este título é mais voltado à criatividade e é indicado para leitores mais experientes, por ser mais técnico. Ele ensina processos de produção criativa aos empreendedores interessados em inovar. De Gerard J. Puccio (Editora Sage-USA, em inglês)

Fonte – http://migre.me/c4rSvEvery entrepreneur should always be well-informed, not only about the market, but also about better ways to act in the several diverse situations.

There is nothing better than getting to know the paths already cleared by who has been in the road for some time. Thus, check this list with 10 books that every entrepreneur should read, selected by Portal Exame:

– Making Innovation Work: How to Manage It, Measure It, and Profit from It – the book talks about managing, measuring and profiting with innovation. It is full of tips to achieve these goals. The authors are Tony Davila, Marc J. Epstein e Robert Shelton (Publisher: Pearson Prentice Hall).

– The Innovator’s Solution: Creating and Sustaining Successful Growth – Clayton Christensen, professor at Harvard Business School, joined Michael Raynor, director of Deloitte Research, in order to teach small companies about how to grow based in innovation. (Publisher: Harvard Business School Press)

– Think Better: An Innovator’s Guide to Productive Thinking – this book presents tools for entrepreneurs regarding thinking about innovations and solving problems.  (Publisher: McGraw-Hill)

– Reverse Innovation: Create Far From Home, Win Everywhere this title talks about innovation opportunities in emerging markets. It fits well in Brazilian entrepreneurs’ reality, proposing cheaper and convenient solutions which could be even exported to other places. The authors are Vijay Govindarajan and Chris Trimble (Publisher: Harvard Business Review Press)

– The Innovator’s DNA: Mastering the Five Skills of Disruptive Innovators – by the same authors of The Innovator’s Solution, the book was written based on interviews of innovative business’ entrepreneurs like Apple and Google. In the book, they present five skills in common among the interviewees which are associate, question, observe, working in networks and experiment. From Clayton M. Christensen, Jeff Dyer and Hal Gregersen (Harvard Business Review Press)

 – The Natural Step Story: Seeding a Quiet Revolution – Doctor Karl-Henrik Robert used his experience and conversation with several patients to understand how to create a sustainable world. The book turned to be a reference in strategic planning. The sustainable development of economy is connected to the social and ecological in order to build a successful future. (Publisher: New Catalyst Books)

 – Crossing the Chasm – the book aims at marketing, but it is useful to those who have a start-up. The author works with marketing aspects into products related to high-technology. The chasm, referred by the title, is the one that technology companies must surpass in order to get profit – and the path is the innovation. From Geoffrey Moore (Publisher: Harper USA)

– The Knowing Organization: How Organizations Use Information to Construct Meaning, Create Knowledge, and Make Decisions – this one presents tips about organizing the company’s knowledge for stimulate the rise of new ideas and improve the business environment. The author is Chun Wei Choo (Publisher: Oxford University Press, USA)

Brand From the Inside: eight essentials to emotionally connect your employees to your business – The book talks about how companies should act to strengthen their brands. The authors are Mark Schumann and Libby Sartain (Publisher: John Wiley Professionals).

Creative Leadership: skills that drive change – This book is about creativeness and is indicated to more experienced readers, once it is more technical. It teaches creative production processes to entrepreneurs interested in innovate. From Gerard J. Puccio (Publisher: Sage-USA)

Source – http://migre.me/c4rSv